Аутогенне тренування

аутогенная тренировка
    Базується аутогенне тренування на самонавіюванні, фракційному гіпнозі і йогізмі. Підлітки з серцево-судинною патологією досить легко оволодівають кардіологічним варіантом аутотренінгу. Аутогенне тренування по Шульцу включає два етапи, але у дітей використовується лише перший. Завдання першого етапу направлені на навчання контролю соматичних функцій. Хворий приймає одну з трьох поз: лежачи, напівлежачи або позу «кучера» і навіює собі основні 6 формул, між якими періодично повторює “Я абсолютно спокійний”.
  1.  Моя права (ліва) рука тяжка. Моя права (ліва) нога тяжка.
  2.  Моя права (ліва) рука тепла. Моя права (ліва) нога тепла.
  3.  Серце б`ється спокійно і сильно.
  4.  Я дихаю спокійно.
  5.  Сонячне сплетіння випромінює тепло.
  6.  Мій лоб прохолодний.

    Пацієнт повторює першу формулу 7-8 раз, ніби переконуючи себе,  що  рука  в  нього тяжка. Після засвоєння першої формули можна переходити до другої - викликати почуття тепла в кінцівках. Хворий може уявляти, що його кінцівки стали теплі від того, що ніби знаходяться в теплій воді, що судини на руках набухли, налились гарячою кров`ю. Третя вправа направлена на серцево-судинну систему. “Серце б`ється сильно, рівно, спокійно, ритмічно”.  Щоб  краще  контролювати  серцевий  ритм  пацієнт  може  покласти  руку  на  ділянку  серця.  Після засвоєння третьої вправи тривалість сеансу зростає до 10 хвилин. “Я дихаю абсолютно спокійно, рівно, плавно, безболісно”, - навіює собі пацієнт. П`ята вправа направлена на покращання  роботи  органів  живота,  шоста  торкається  судин  мозку,  сприяє  зменшенню  гіпертонічних  і ліквородинамічних  проявів.  Крім  того  при  аутогенному  тренуванні лікар разом з пацієнтом підбирає терапевтичну формулу навіювання, включаючи в неї фрази, направлені на подолання симптомів захворювання, патологічних звичок. В  стаціонарних  умовах  або  в  спеціальному  кабінеті  психотерапії  рекомендується  модифікація  аутогенного тренування в поєднанні з м`язовою релаксацією і дихальною гімнастикою. Якщо сеанс проводиться  вранці,  в  ліжку,  закінчується  він  формулою  психотерапевтичного  вмісту:  “Стан  розслаблення, дрімоти,  спокою  поступово  покидає  мене,  я  відчуваю  себе  впевненим,  мені  хочеться  щось  робити,  виникає бажання рухатись, я відчуваю себе сильним, добре відпочивши”. Хворий потягується, напружуючи всі групи м`язів.  Такий  сеанс  повторюється  і  під  час  післяобіднього  відпочинку.  Перед  сном  сеанс  закінчується формулою: “Зараз я засну і буду почувати себе добре”.
    Для засвоєння аутогенного тренування дітьми може використовуватись гетеросугестія, тоді лікар декілька (2-5) сеансів  вголос  промовляє  формули  аутогенного  тренування,  а  хворий  повторює  їх  подумки.  Частота  таких сеансів 1-2 рази на тиждень, при умові, що хворий обов’язково займається крім того сам 2-3 рази на день.  Аутогенне  тренування  груповим  методом  можна  застосовувати  з  7-10-рiчного  віку,  використовуючи адаптований  для  дітей  варіант.  Бажано,  щоб  діти  в  групі  були  однієї  статі,  без  значної  вікової  різниці. Проводиться  заняття  в  тихій,  дещо  затемненій  кімнаті.  Діти  розташовуються  в  зручних  кріслах,  які  стоять півколом, знаходячись в полі зору психотерапевта. Кількість дітей в групі від 6 до 10. Тривалість заняття 15-20 хвилин.  На  першому  занятті  лікар  пояснює  методику  i  формули  самонавіювання  i  проводить  сеанс.  Діти подумки  повторюють  за  лікарем  формули  самонавіювання.  З  4-5  сеансу  діти  займаються  самостійно  під наглядом лікаря. Дана методика аутогенного тренування полягає у повторенні певного тексту: "Я спокійний. Я нікуди не поспішаю (2-3 рази). Мої руки розслаблені ... права рука розслаблена ... i ліва (3 рази).
Я спокійний. Я нікуди не поспішаю. Мої ноги розслаблені...права нога розслаблена ... i ліва (3 рази). Я спокійний. Я нікуди не поспішаю. Розслаблена спина ... живіт ... груди ... розслаблена шия ... приємно розслаблені м'язи обличчя. Я спокійний. Я нікуди не поспішаю. Мої руки важкі i теплі ... права рука важка i тепла ... і ліва рука важка i тепла (2-3 рази). Мої ноги важкі i теплі ... права нога важка i тепла... i ліва нога важка i тепла (2-3 рази). Все моє тіло приємно розслаблене. Я нікуди не поспішаю.  Моє дихання вільне, спокійне (4-6 разів). Серце б'ється спокійно, ритмічно ... серце відпочиває (3 рази).  Відчуваю приємне тепло в ділянці живота (4-6 разів). Приємне тепло у всьому тілі. Я відпочиваю ... Моє чоло приємно прохолодне".
   Після  того  як  діти  виконали  основні  вправи  аутогенного  тренування  настає  час  для  індивідуального самонавіювання. Кожний член групи навіює собі словесні формули, які вони з психотерапевтом оговорили до групового сеансу і які направлені на подолання їх симптомів захворювання, зміну поведінки.  Потім лікар пропонує дітям протягом 2-3 хвилин зосередитись на прослуховуванні музики i на процесі дихання.  В  конці  сеансу  психотерапевт  просить  дітей  повторити  5  раз  фразу:  "Я  впевнений  у  собі,  у  мене  все  буде виходити". Закінчується сеанс тим, що діти подумки рахують до "п'яти", уявляючи, нібито вони біжать на гірку. На рахунок "п'ять" роблять глибокий вдих, стискають кулаки i відкривають очі. Після сеансу лікар дізнається про самопочуття дітей i вони залишають кабінет психотерапії.

Похожие статьи